21.02.2023

Primerjava spletnih in fizičnih cen

Primerjava cen živilskih izdelkov je nadgradnja projekta popisa cen živil v fizičnih trgovinah, kjer smo v 14-dnevnih časovnih razmikih spremljali cene izdelkov iz košarice 15 osnovnih živil ter košarico sadja in zelenjave. Da bi potrošnikom omogočili enostavno nakupno izbiro in prihranek na osnovi izračuna cen istih živilskih izdelkov pri različnih spletnih trgovcih, smo mu omogočili ne le dnevno spremljanje gibanja cen v spletnih trgovinah, ampak tudi primerjavo med različnimi živilskimi izdelki glede na blagovno znamko, znake kakovosti in specifične lastnosti izdelkov (npr. živila brez laktoze, brez glutena). V spletni popis je dnevno vključenih 850 kategorij s tremi podnivoji ter 17.000 posamičnih izdelkov 2.200 blagovnih znamk.

Pri popisu v fizičnih trgovinah spremljamo zgolj trgovinske cenovke z označenimi rednimi in akcijskimi cenami, ki so dostopne kupcem. Pri tem lahko pride do netočnih informacij, saj so cenovke večkrat napačne oziroma neažurirane. Popis cen v spletnih trgovinah omogoča dnevno osvežene podatke o cenah, poleg rednih in znižanih cen pa tudi cene, vezane na trgovinske kartice zvestobe. Do napak sicer lahko prihaja, vendar le, če cene v trenutku popisa niso posodobljene ali če jih trgovci spreminjajo večkrat dnevno.

Tudi na primerjalniku cen živil v spletnih trgovinah smo ohranili košarici 15 osnovnih živil ter sadno zelenjavno košarico, v kateri pa niso vključeni izdelki trgovca Jager, ker jih je na voljo premalo za primerjavo.

Zaradi velikega obsega kategorij, teh ne moremo tako omejiti kot so v fizičnem popisu, smo se pa poskusili temu čimbolj približati. Tako smo na primer za jajca poleg pakiranja 10 komadov omogočili tudi primerjavo za pakiranje 6 jajc, kjer ceno preračunamo na 10 komadov.  

Do razlik v metodologiji pri obeh vrstah popisa prihaja tudi v primeru manjkajočega izdelka. Če znotraj kategorije ni bilo ustreznega živilskega izdelka, smo pri popisu v fizičnih trgovinah iskali alternativni izdelek. V spletnem popisu smo v primeru, da izdelek pri vsaj enem trgovcu ni na voljo, le-tega izključili iz spletne košarice.

Dodatno smo izvedli primerjavo fizičnega in spletnega popisa iz dne 13. 2. 2023 ter naključno preverili cene izdelkov vseh treh trgovcev, ki so vključeni v obe vrsti popisa (Tuš, Mercator in Spar). Ugotovili smo, da je bilo v spletni trgovini na voljo 27 izdelkov (56 %) od 48, ki so v prodaji na policah fizičnih trgovin. Primerjava cen je pokazala, da se cene istih živil v spletni in fizični trgovini ne razlikujejo za omenjenih 27 artiklov.